Od 01.11.2022 je v  platnosti nový zákon č. 345/2022 Z. z. o inšpekcii v sociálnych veciach, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách, v § 9 , ods.8  určuje  zariadeniu povinnosť plniť štandardy kvality  pri  poskytovaní sociálnej služby.
V prílohe č. 2  zákona č. 448/2008 Z. z. v znení zákona č. 345/2022 Z. z.  sú stanovené a bližšie popísané podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby prostredníctvom štandardov a prostredníctvom jednotlivých kritérií  je definovaný spôsob ako zabezpečiť realizáciu pre kvalitné poskytovanie sociálnych služieb.

Štandardy kvality tvorí súbor kritérií, prostredníctvom ktorých je definovaná kvalita poskytovania sociálnych služieb v oblasti jej procedurálneho, personálneho a prevádzkového zabezpečenia tak, aby bolo prijímateľom sociálnej služby pri jej poskytovaní umožnené realizovať ich základné ľudské práva v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými ľudsko-právnymi záväzkami Slovenskej republiky.

Rozlišujú sa oblasti:

  1. Procedurálne podmienky kvality
  2. Personálne podmienky kvality
  3. Prevádzkové podmienky kvality

 

I.Oblasť: Procedurálne podmienky kvality:

Ide o systematický, ustálený spôsob jednania poskytovateľov sociálnych služieb so záujemcami a žiadateľmi o sociálnu službu, ako aj prijímateľmi sociálnej služby, prípadne aj ich rodinnými príbuznými, zároveň sú obsiahnuté vo vízii a poslaní organizácie, jej cieľoch a hodnotách, v konkrétnych praktických postupoch uplatňovaných v práci s prijímateľmi sociálnych služieb, ale aj so záujemcami a žiadateľmi o sociálnu službu atď.

Kritérium 1.1. Účel a obsah poskytovania sociálnej služby ( strategická vízia, poslanie, ciele) a prístup k prijímateľovi sociálnej služby.

Kritérium 1.2. Dostupnosť sociálnej služby pre každého žiadateľa, ktorý spĺňa podmienky definované zákonom o sociálnych službách.

Kritérium 1.3. Zmluva o poskytovaní sociálnej služby a postup pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní sociálnej služby

Kritérium 1.4. Účel a odborné zameranie metód, techník a postupov pri poskytovaní odborných činností vymedzených pre daný druh sociálnej služby.

Kritérium 1.5. Individuálny plán prijímateľa sociálnej služby alebo postupy a pravidlá individuálnej práce s prijímateľom sociálnej služby

Kritérium 1.6. Aktivizácia prijímateľa sociálnej služby a sieťovanie ďalšej podpory

Kritérium 1.7 Podpora pri zabezpečení zdravotnej starostlivosti a prevencia v oblasti zdravia

Kritérium 1.8 Prevencia krízových situácií a práca s rizikom v sociálnych službách

Kritérium 1.9 Ochrana pred zlým zaobchádzaním

Kritérium 1.10 Zisťovanie spokojnosti prijímateľov sociálnych služieb so všetkými zložkami poskytovanej sociálnej služby (prostredie, starostlivosť, strava, a pod.) a využívanie zistených skutočností pri zvyšovaní kvality poskytovanej sociálnej služby a určenie spôsobu podávania sťažnosti súvisiacej s poskytovaním sociálnej služby.

Kritérium 1.11 Poskytovanie informácií záujemcom o sociálnu službu a prijímateľom sociálnej služby v im zrozumiteľnej forme, podľa ich individuálnych potrieb a schopností

Kritérium 1.12 Právo slobodne komunikovať a právo na nenarušovanie osobného priestoru

Kritérium 1.13 Právo na nezávislý spôsob života s primeranou podporou

Kritérium 1.14 Právo na uplatňovanie spôsobilosti na právne úkony

Kritérium 1.15 Dôverník v sociálnych službách

 

II.Oblasť: Personálne podmienky kvality

Kritérium 2.1 Personál poskytovateľa sociálnej služby je vyškolený v oblasti základných ľudských práv a aktívne ich aplikuje pri poskytovaní sociálnej služby

Kritérium 2.2 Štruktúra a počet pracovných miest a kvalifikačné predpoklady na ich plnenie sú v súlade s § 84. Počet zamestnancov je primeraný počtu prijímateľov sociálnej služby a ich potrebám

Kritérium 2.3 Prijímanie zamestnancov a zaškoľovanie zamestnancov v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi

Kritérium 2.4 Ďalšie vzdelávanie a zvyšovanie odbornej spôsobilosti zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými predpismi a hodnotenie zamestnancov, ktoré zahŕňa vypracovanie osobných cieľov, úloh a potrebu ďalšieho vzdelávania a spôsob ich naplnenia

Kritérium 2.5 Program supervízie u poskytovateľa sociálnej služby

 

III.-Oblasť: Prevádzkové podmienky kvality

Kritérium 3.1. Priestory poskytovateľa sociálnej služby spĺňajú požiadavky všeobecne záväzných predpisov, ktoré upravujú priestorové, technické a hygienické podmienky prevádzkovania sociálnej služby

Kritérium 3.2 Prijímatelia pobytovej sociálnej služby majú primerané a dobré podmienky na bývanie a právo na nenarušovanie osobného priestoru.

Kritérium 3.3 Prijímateľom pobytovej sociálnej služby je poskytovaná primeraná strava, nezávadná pitná voda a zabezpečované oblečenie, ktoré vyhovuje ich potrebám a preferenciám

Kritérium 3.4 Poskytovateľ sociálnej služby poskytuje stimulujúce prostredie pre aktivizáciu prijímateľov sociálnej služby a disponuje dostatočným vybavením pre aktivizáciu prijímateľov

Kritérium 3.5 Určenie pravidiel prijímania darov

 

Zodpovedná osoba za implementáciu podmienok kvality v podmienkach „VEK NÁDEJE“ Zariadenie sociálnych služieb Nové Zámky, koordináciu činností a metodické usmernenie zamestnancov:

Mgr. Andrea Légárd Kaplocká, manažérka kvality, tel: +421917904733